Column: Geef ze een dak, geen geld voor een dak

Er wordt vaak verbaasd gereageerd op de hoogte van een daklozenuitkering. Daklozen hebben recht op een uitkering van ongeveer 600 euro per maand. De mensen die dak- of thuisloos zijn hebben vaak het probleem dat ze niet met geld om kunnen gaan  (wegens psychische omstandigheden) of een dure verslaving hebben. Van de gemeente krijgen die mensen hun 600 euro elke maand en voor de rest zoeken ze het maar uit. Geld in een bodemloze put gooien als je het mij vraagt.

Vangnet?

Die uitkering van 600 euro is het vangnet voor mensen die niets meer hebben. De mensen die dat vangnet überhaupt nodig hebben zijn vaak de mensen die niet goed met geld om kunnen gaan of het aan verkeerde dingen uitgeven. Tussen mensen die deze uitkering krijgen zitten dezelfde mensen die je op het station om een euro vragen omdat hun uitkering op is. Juist die mensen stopt Nederland dan 600 euro per maand in de zak?

kids-halloween-candy

Stel: Je stuurt je kind elke week de stad in met 2 euro om kaas te kopen. Elke week weer koopt hij er snoep van. Is dan de logische oplossing om hem de volgende keer 10 euro toe te stoppen? Lijkt me niet. Als hij de kaas niet koopt, koop je die zelf.

In plaats van ze geld toe te stoppen kan er geïnvesteerd worden in daklozenopvangcentra en dagbesteding. Van die 600 euro per persoon kan 500 euro in de daklozenopvangcentra gestoken worden. Geld genoeg om plek te creëren voor alle daklozen. Een uitkering van maximaal 100 euro zonder voorwaarden geeft de daklozen dan nog enige vrijheid in besteding. Dit bedrag zal door een groot deel uitgegeven worden aan hun verslaving, maar het zorgt ervoor dat de dakloze enige vrijheid op de uitgaven heeft en de waarde en functie van geld kan blijven inschatten.

Zoals het nu geregeld is, wordt er daklozen in Nederland geen vangnet aangeboden, maar een doe-het-zelf-vangnet.

3 thoughts on “Column: Geef ze een dak, geen geld voor een dak

  1. ik denk dat u zelf nooit een paar dagen gebleven bent in een daklozenopvang want u praat wel makkelijk. om mensen uit die problemen bende te halen moet u als staat eerst geen toestemming geven om 5 gram per dag cannabis te kunnen kopen vindt ik. dit is een vrijheid die u aan een kind geeft om met een aansteker te spelen is dat niet zo? ik zou nooit mijn kinderen toestemming geven of het vrijheid om drugs te kunnen gebruiken. al die kinderen die potentieel zwervers zijn in de toekomst zitten nu stoned te ouwehoeren in de klas.

  2. Wat ik jammer vind, is dat de schrijver denkt dat alle dak-thuislozen verslaafd zijn… Ik ben zelf ook dak-thuisloos, maar ik ben NIET verslaafd!!! Ik heb juist hulp gezocht om terug te kunnen keren in de maatschappij. Door de bekrompen gedachte van de schrijver, ben ik nu alweer verkeerd beoordeeld en dus veroordeeld…

Geef een reactie

