De Tussenvoorziening

Straten in UtrechtOp weg naar de stichting ‘de Tussenvoorziening’ passeer ik muren met graffiti. Voor het gebouw staan enkele kale, magere figuren rokend in de koude buitenlucht. Als een volkomen leek schets ik beelden van kleine ruimtes gevuld met stapelbedjes waarnaast de bebaarde dakloze mannen hun knapzak legen.

Ik stap het gebouw binnen en het tegenovergestelde blijkt waar. Een receptioniste staat mij te woord terwijl om mij heen het ‘kantoorleven’ door gaat.  Vervang de flyers over daklozen met reclamefolders over vliegtickets naar Barcelona en het zou zo voor een reisbureau door kunnen gaan.

 

Mediabombardement

Willem Lammerink, de ‘projectleider communicatie’, bij de stichting ‘De Tussenvoorziening’ komt te trap af om mij te woord te staan. “Dichter bij onze daklozenopvang kom je niet”, meent Lammerink. In dit jaargetij komen de media spontaan op daklozenopvangcentra af. “Als het voor de eerste keer onder de min tien graden is geweest gaat de vriesregeling in. Niemand mag dan meer op straat slapen.”

Tijdens de vriesregeling zend de daklozenopvang een team uit die mensen die op straat slapen overtuigen om naar de opvang te komen. Voor de media makkelijk nieuws, maar daklozen opvangcentra heeft het in de wintermaanden die normaal al druk zijn nog drukker. “We hebben dan 85 bedden beschikbaar, en die zitten allemaal vol. De mensen die dit regelen hebben het er veel te druk mee om de media ook nog te woord te staan.”

Vorige week, toen de vriesregeling voor het eerst inging moest de opvang dan ook veel mediaverzoeken afwijzen. “We zijn benaderd door 1 Vandaag, RTV Utrecht, de Telegraaf en nog enkele andere media. Ook tegen hun heb ik duidelijk gemaakt dat ze zelf niet bij daklozenopvang konden kijken. Het is gewoon te druk.”

One thought on “De Tussenvoorziening

  1. Wij, mijn man Henry en ik vinden dit een geweldig artikel, goed initiatief om de onderkant van de maatschappij bij de “gewone “mensen te brengen, die werkelijk geen idee hebben.Wij komen zelf 3 of 4x per week op het laantje, al jaren lang, omdat er voor 40 mensen eten is en de andere 140 dus niet..delen we eten uit tegenover het politiebureau(met vergunning:-)Zijn er van de tentoostellings foto’s nog digitaal iets te vinden?

Geef een reactie

